Articole recente
Afla distanta pe care urmeaza sa o parcurgi, dar si ce poti vedea pe drum!
Forum: Topicuri Noi
- In ce locuri din tara va propuneti sa mergeti in 2017? 30-01-2017
- Vacanta mea de iarna 30-01-2017
- Partiile din Romania 30-01-2017
- Bucovina, colt de rai 30-01-2017
Top Obiective
Sarmalute in foi de vita
Sarmale cu carne ca in Moldova, gustoase si satioase. ...
Bilete de Avion
1 vot
din
Mocanita de pe Vaser, cea mai veche locomotiva functionala
Ce legatura exista intre Elvetia, Mariuta, Cozia, 764.469 si Krauss? Toate au tractat vagoane cu busteni, mai nou si cu turisti, pe Valea Vaserului. Cu toatele sunt locomotive cu aburi pentru Mocanita iar acesta este numele lor de botez.
Ce este Mocanita si de unde ii vine numele
Mocanita este trenul cu ecartament ingust, tractat de o locomotiva cu aburi, destinat in principal exploatarilor forestiere dar si transportului de persoane. Prima Mocanita a fost data in folosinta pe ruta Covasna-Comandau, acum mai bine de 100 de ani. Pe vremea aceea existau numai locomotive cu aburi.
Denumirea Mocanitei vine de la cuvantul "mocan", locuitor din zonele de munte, in special in Transilvania. Printre primele mocanite care au circulat in Romania sunt cele din zona mocanilor, pe rutele Turda-Abrud si Alba Iulia-Zlatna.
Mocanita de pe Valea Vaserului
Traseul de Mocanita de pe Valea Vaserului strabate defileul cu acelasi nume din Muntii Maramuresului. In perioada 1924-1932, in defileu a fost construita o cale ferata cu ecartament ingust (76 cm) pentru locomotive cu abur. Mersul trenurilor de pe Vaser este cel mai bine organizat din tara, cu plecari zilnice din Viseu dupa un orar fix. Lungimea totala a traseului feroviar este de 60 km.
Defileul Vaserului are versanti abrupti, impaduriti, cu numeroase izvoare minerale. Mocanita are o viteza foarte mica de mers, iar la curbe sau in zone mai dificile merge si mai incet. Calatorii indrazneti se dau jos din tren in mers si il insotesc pe jos o bucata, dupa care se urca inapoi tot din mers.
Mariuta - cea mai veche locomotiva functionala
Locomotivele de pe Vaser nu mai trebuie sa-si duca si apa pentru cazanele cu aburi. Din cand in cand, trenul se opreste si se alimenteaza cu apa direct din rau. Mariuta si suratele ei insetate isi fac plinul cu apa si pornesc mai departe, cu "iuteala maxima de 30 de kilometri/ora".
Mariuta este cea mai veche locomotiva functionala din Romania si unica in lume, fiind fabricata in 1910 de catre Orestein&Koppel. Este scoasa din depou numai la ocazii speciale si este cea mai curata dintre toate. Atat de curata, incat unul din mecanici sustine ca daca o stergi cu un servetel, el ramane alb.
O plimbare pe Vaser este prilej de relaxare si de nostalgie. Cum sa nu ai nostalgii, cand locomotivele si vagoanele sunt mititele, trimitand la trenuletele de jucarie din copilarie? Si astfel, intors inapoi in timp, te delectezi cu imaginile care trec cu viteza mica prin fata ochilor.
Larisa Bracea
Ce este Mocanita si de unde ii vine numele
Mocanita este trenul cu ecartament ingust, tractat de o locomotiva cu aburi, destinat in principal exploatarilor forestiere dar si transportului de persoane. Prima Mocanita a fost data in folosinta pe ruta Covasna-Comandau, acum mai bine de 100 de ani. Pe vremea aceea existau numai locomotive cu aburi.
Denumirea Mocanitei vine de la cuvantul "mocan", locuitor din zonele de munte, in special in Transilvania. Printre primele mocanite care au circulat in Romania sunt cele din zona mocanilor, pe rutele Turda-Abrud si Alba Iulia-Zlatna.
Mocanita de pe Valea Vaserului
Traseul de Mocanita de pe Valea Vaserului strabate defileul cu acelasi nume din Muntii Maramuresului. In perioada 1924-1932, in defileu a fost construita o cale ferata cu ecartament ingust (76 cm) pentru locomotive cu abur. Mersul trenurilor de pe Vaser este cel mai bine organizat din tara, cu plecari zilnice din Viseu dupa un orar fix. Lungimea totala a traseului feroviar este de 60 km.
Defileul Vaserului are versanti abrupti, impaduriti, cu numeroase izvoare minerale. Mocanita are o viteza foarte mica de mers, iar la curbe sau in zone mai dificile merge si mai incet. Calatorii indrazneti se dau jos din tren in mers si il insotesc pe jos o bucata, dupa care se urca inapoi tot din mers.
Mariuta - cea mai veche locomotiva functionala
Locomotivele de pe Vaser nu mai trebuie sa-si duca si apa pentru cazanele cu aburi. Din cand in cand, trenul se opreste si se alimenteaza cu apa direct din rau. Mariuta si suratele ei insetate isi fac plinul cu apa si pornesc mai departe, cu "iuteala maxima de 30 de kilometri/ora".
Mariuta este cea mai veche locomotiva functionala din Romania si unica in lume, fiind fabricata in 1910 de catre Orestein&Koppel. Este scoasa din depou numai la ocazii speciale si este cea mai curata dintre toate. Atat de curata, incat unul din mecanici sustine ca daca o stergi cu un servetel, el ramane alb.
O plimbare pe Vaser este prilej de relaxare si de nostalgie. Cum sa nu ai nostalgii, cand locomotivele si vagoanele sunt mititele, trimitand la trenuletele de jucarie din copilarie? Si astfel, intors inapoi in timp, te delectezi cu imaginile care trec cu viteza mica prin fata ochilor.
Larisa Bracea
Etichete: Muntii Maramures trenuri mocanita
"Mocanita de pe Vaser, cea mai veche locomotiva functionala" citeste si:
-
Castelul Cantacuzino, o bijuterie arhitecturala la poalele Bucegilor
23 Martie 2017 -
Incursiune in lumea subterana: Pestera Popovat
12 August 2016 -
Cetatea Deva, Castelul Corvinilor si cetatea dacica Sarmizegetusa Regia, incluse in circuitele turistice destinate turistilor straini
21 Noiembrie 2016 -
O noua atractie ecoturistica in Tara Dornelor: Centrul de vizitare al Parcului National Calimani
06 Iunie 2016 -
Unic in lume: Tunelul celor 365 de sfinti din Statiunea Straja
07 Noiembrie 2016 -
In Covasna, Anul Turismului promoveaza Intorsura Buzaului ca principala destinatie
14 Feb 2017 -
Novacul afumat din Tara Barsei, al patrulea produs traditional romanesc protejat la nivel european
07 Aprilie 2017
Fii primul care comenteaza asta.