Articole recente
Afla distanta pe care urmeaza sa o parcurgi, dar si ce poti vedea pe drum!
Forum: Topicuri Noi
- In ce locuri din tara va propuneti sa mergeti in 2017? 30-01-2017
- Vacanta mea de iarna 30-01-2017
- Partiile din Romania 30-01-2017
- Bucovina, colt de rai 30-01-2017
Top Obiective
Zacusca de somn
Zacusca de peste cu legume si masline, fiarta in vin si bulion si condimentata cu dafin si cimbru. ...
Bilete de Avion
1 vot
din
Sporturi extreme in Romania. Parapantismul – visul "omului zburator"
Parapantismul reprezinta un sport recreational sau competitiv, practicat cu ajutorul parapantei. Aceasta face parte din categoria aparatelor de zbor dirijabile usoare si a fost folosita incepand cu mijlocul anilor '70, de catre alpinistul elvetian Andreas Kuhn, pentru a cobori de pe varfurile escaladate. Desi o structura relativ lenta, parapanta ofera insa o senzatie foarte libera de zbor pentru ca nu exista o cabina.
Ea este, de fapt, o aripa cusuta din fibre sintetice (tesatura din nylon sau dacron), formata dintr-o serie de celule paralele umflate de aer, la care sunt atasate fire subtiri ce sustin pilotul, fiind prinse de harnasamentul acestuia. Echipamentul este foarte bine construit si, daca este folosit cu grija, nu cedeaza niciodata. O parapanta obisnuita are 30 de corzi conectate la coloane si fiecare dintre ele este atat de rezistenta incat poate sustine intreaga greutate a pilotului. Desi intra in categoria sporturilor extreme, parapantismul este un sport foarte sigur, in care siguranta este direct proportionala cu indemanarea si simtul pilotului, aproape toate accidentele de zbor cu parapanta fiind datorate erorilor de pilotaj.
Lansarea se face prin coborarea unei pante in viteza, contra curentului, pana cand voalura se umfla si ridica parapantistul de la sol. Fluxul de aer este mai puternic pe suprafata superioara a parapantei, unde se creaza forta ascensionala, iar pe suprafata inferioara se creeaza tensiune cu un flux de aer mai lent. Manevrarea parapantei se face prin reglarea formei cu ajutorul sistemului de sfoara, numit sistemul trim. Viteza trim este viteza de baza a parapantei fata de viteza aerului, fara sa fi miscat sforile reglatoare. La aterizare se folosesc franele, care scad forta ascensionala si manevreaza parapanta spre stanga si spre dreapta.
Zborurile cu parapanta pot fi de mai multe tipuri – de initiere, planat, dinamic la panta, termodinamic, de durata, pentru castig de inaltime, de distanta, in dubla comanda de instruire si agrement etc., iar practicantii trebuie sa fie pregatiti teoretic, apti din punct de vedere medical, sa aiba asigurata odihna si hrana inainte de zbor, sa nu participe la zbor solitari, ci cu minim inca doua persoane care cunosc locul decolarii si zona de zbor, sa poarte casca si alte accesorii de protectie. Exista si parapantism acro, a carui esenta o constituie manevrele acrobatice executate in aer (de aici si denumirea), intr-un mod cat se poate de spectaculos. Din motive de siguranta, acestea sunt organizate deasupra unor lacuri.
Pilotul de parapanta este responsabil pentru zbor, asa ca trebuie sa fie constient de pericolele vremii. Turbulentele reprezinta dusmanul nr.1 al zborului cu parapanta. Vanturile intense cresc efectul turbulentei mecanice, iar conditiile de furtuna fac decolarile si aterizarile periculoase si cresc sansele de prabusire in timpul zborului. Decolarile cu vant din spate trebuie evitate, la fel cele pe ploaie sau zapada. Deoarece parapanta este facuta din material tesut ce absoarbe umezeala, iar greutatea unei aripi este critica pentru performanta acesteia, zborul poate fi oprit in orice moment.
In Romania, cele mai indicate zone pentru parapantism sunt: Masivul Postavaru – Poiana Brasov (altitudine 1.690 m), Bunloc (altitudine 1.172 m), Dealul Lempes (altitudine 650 m) - propice pentru antrenament si performanta, cu foarte bune posibitati de zbor in dinamic si distanta, Dealurile Lipovei. Cursuri si zboruri cu parapanta pot fi efectuate cu ajutorul a diverse asociatii: Asociatia Sportiva de Zbor cu Parapanta, Asociatia Sportiva de Zbor cu Parapanta Cumullus, Asociatia Aripi Romanesti, Asociatia de Zbor Liber din Romania.
Sursa poza: www.skyfly.ro
Ea este, de fapt, o aripa cusuta din fibre sintetice (tesatura din nylon sau dacron), formata dintr-o serie de celule paralele umflate de aer, la care sunt atasate fire subtiri ce sustin pilotul, fiind prinse de harnasamentul acestuia. Echipamentul este foarte bine construit si, daca este folosit cu grija, nu cedeaza niciodata. O parapanta obisnuita are 30 de corzi conectate la coloane si fiecare dintre ele este atat de rezistenta incat poate sustine intreaga greutate a pilotului. Desi intra in categoria sporturilor extreme, parapantismul este un sport foarte sigur, in care siguranta este direct proportionala cu indemanarea si simtul pilotului, aproape toate accidentele de zbor cu parapanta fiind datorate erorilor de pilotaj.
Lansarea se face prin coborarea unei pante in viteza, contra curentului, pana cand voalura se umfla si ridica parapantistul de la sol. Fluxul de aer este mai puternic pe suprafata superioara a parapantei, unde se creaza forta ascensionala, iar pe suprafata inferioara se creeaza tensiune cu un flux de aer mai lent. Manevrarea parapantei se face prin reglarea formei cu ajutorul sistemului de sfoara, numit sistemul trim. Viteza trim este viteza de baza a parapantei fata de viteza aerului, fara sa fi miscat sforile reglatoare. La aterizare se folosesc franele, care scad forta ascensionala si manevreaza parapanta spre stanga si spre dreapta.
Zborurile cu parapanta pot fi de mai multe tipuri – de initiere, planat, dinamic la panta, termodinamic, de durata, pentru castig de inaltime, de distanta, in dubla comanda de instruire si agrement etc., iar practicantii trebuie sa fie pregatiti teoretic, apti din punct de vedere medical, sa aiba asigurata odihna si hrana inainte de zbor, sa nu participe la zbor solitari, ci cu minim inca doua persoane care cunosc locul decolarii si zona de zbor, sa poarte casca si alte accesorii de protectie. Exista si parapantism acro, a carui esenta o constituie manevrele acrobatice executate in aer (de aici si denumirea), intr-un mod cat se poate de spectaculos. Din motive de siguranta, acestea sunt organizate deasupra unor lacuri.
Pilotul de parapanta este responsabil pentru zbor, asa ca trebuie sa fie constient de pericolele vremii. Turbulentele reprezinta dusmanul nr.1 al zborului cu parapanta. Vanturile intense cresc efectul turbulentei mecanice, iar conditiile de furtuna fac decolarile si aterizarile periculoase si cresc sansele de prabusire in timpul zborului. Decolarile cu vant din spate trebuie evitate, la fel cele pe ploaie sau zapada. Deoarece parapanta este facuta din material tesut ce absoarbe umezeala, iar greutatea unei aripi este critica pentru performanta acesteia, zborul poate fi oprit in orice moment.
In Romania, cele mai indicate zone pentru parapantism sunt: Masivul Postavaru – Poiana Brasov (altitudine 1.690 m), Bunloc (altitudine 1.172 m), Dealul Lempes (altitudine 650 m) - propice pentru antrenament si performanta, cu foarte bune posibitati de zbor in dinamic si distanta, Dealurile Lipovei. Cursuri si zboruri cu parapanta pot fi efectuate cu ajutorul a diverse asociatii: Asociatia Sportiva de Zbor cu Parapanta, Asociatia Sportiva de Zbor cu Parapanta Cumullus, Asociatia Aripi Romanesti, Asociatia de Zbor Liber din Romania.
Sursa poza: www.skyfly.ro
"Sporturi extreme in Romania. Parapantismul – visul "omului zburator"" citeste si:
-
OZN pictat pe peretii unui monument de secol XIII din Cetatea Medievala a Sighisoarei
17 Mai 2016 -
12 localitati vor fi autorizate ca statiuni turistice, printre care Sucevita, Baile Banffy, Colibita, Negresti-Oas si Baia de Fier
28 Octombrie 2016 -
Istoria zbuciumata a celor mai faimoase piese din tezaurul romanesc: Closca cu puii de aur
02 Septembrie 2016 -
Unic in lume: Tunelul celor 365 de sfinti din Statiunea Straja
07 Noiembrie 2016 -
Statiune montana ecologica construita de olandezi la poalele Muntilor Ciucas
12 Septembrie 2016 -
Parcul Natural Vanatori-Neamt, locul in care turistii pot intalni zeci de zimbri lasati in libertate
29 Martie 2017 -
Pentru amatorii de senzatii tari: Canyoning in Cheile Cetii
12 Mai 2017
Fii primul care comenteaza asta.