SkyTrip

Mocanita de pe Vaser, cea mai veche locomotiva functionala

Ce legatura exista intre Elvetia, Mariuta, Cozia, 764.469 si Krauss? Toate au tractat vagoane cu busteni, mai nou si cu turisti, pe Valea Vaserului. Cu toatele sunt locomotive cu aburi pentru Mocanita iar acesta este numele lor de botez.

Ce este Mocanita si de unde ii vine numele

Mocanita este trenul cu ecartament ingust, tractat de o locomotiva cu aburi, destinat in principal exploatarilor forestiere dar si transportului de persoane. Prima Mocanita a fost data in folosinta pe ruta Covasna-Comandau, acum mai bine de 100 de ani. Pe vremea aceea existau numai locomotive cu aburi.

Denumirea Mocanitei vine de la cuvantul "mocan", locuitor din zonele de munte, in special in Transilvania. Printre primele mocanite care au circulat in Romania sunt cele din zona mocanilor, pe rutele Turda-Abrud si Alba Iulia-Zlatna.

Mocanita de pe Valea Vaserului

Traseul de Mocanita de pe Valea Vaserului strabate defileul cu acelasi nume din Muntii Maramuresului. In perioada 1924-1932, in defileu a fost construita o cale ferata cu ecartament ingust (76 cm) pentru locomotive cu abur. Mersul trenurilor de pe Vaser este cel mai bine organizat din tara, cu plecari zilnice din Viseu dupa un orar fix. Lungimea totala a traseului feroviar este de 60 km.

Defileul Vaserului are versanti abrupti, impaduriti, cu numeroase izvoare minerale. Mocanita are o viteza foarte mica de mers, iar la curbe sau in zone mai dificile merge si mai incet. Calatorii indrazneti se dau jos din tren in mers si il insotesc pe jos o bucata, dupa care se urca inapoi tot din mers.

Mariuta - cea mai veche locomotiva functionala

Locomotivele de pe Vaser nu mai trebuie sa-si duca si apa pentru cazanele cu aburi. Din cand in cand, trenul se opreste si se alimenteaza cu apa direct din rau. Mariuta si suratele ei insetate isi fac plinul cu apa si pornesc mai departe, cu "iuteala maxima de 30 de kilometri/ora".

Mariuta este cea mai veche locomotiva functionala din Romania si unica in lume, fiind fabricata in 1910 de catre Orestein&Koppel. Este scoasa din depou numai la ocazii speciale si este cea mai curata dintre toate. Atat de curata, incat unul din mecanici sustine ca daca o stergi cu un servetel, el ramane alb.

O plimbare pe Vaser este prilej de relaxare si de nostalgie. Cum sa nu ai nostalgii, cand locomotivele si vagoanele sunt mititele, trimitand la trenuletele de jucarie din copilarie? Si astfel, intors inapoi in timp, te delectezi cu imaginile care trec cu viteza mica prin fata ochilor.

Larisa Bracea