SkyTrip

Iuteala maxima? 50 km/ora!

Anul 1972, aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita anunta lansarea unei colectii de locomotive, 16 la numar, care mai de care mai deosebite si de vazut.

Astfel, pe sine au defilat creatii din diverse epoci de constructie, vedeta colectiei fiind locomotiva “Resicza”, una dintre primele locomotive cu aburi construite in spatiul sud-est european. Aceasta a fost recuperata in 1961, de la Campia Turzii, unde era garata pe o linie de manevra. Proiectata de John Haswell, piesa este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate inscrie in curbe cu raza de maxim 45 de metri, avand lungimea de 4,48 metri si greutatea in serviciu de 11,5 tone; dar cum aceste date sunt pentru cei care stiu cat de cat ceva despre domeniu, nu mai insist. Croita in conditii improvizate in atelierele uzinelor StEG Resita, intre anii 1961-1972 ea a fost garata pe o linie de manevra in fata Fabricii de locomotive din complexul uzinal local.

Despre Resita, trebuie se spunem ca se mandrea cu o impresionanta desfasurare de forte in ale locomotivelor, aici producandu-se in anul 1926 prima locomotiva cu abur construita in perioada interbelica, iar datorita succesului pe care acest oras l-a inregistrat in aceasta directie, alaturi de cel de la Uzinele Malaxa din Bucuresti, incepand cu 1930 in Romania nu s-a mai importat nicio locomotiva.

Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resita s-a incheiat in anul 1964, cu zece locomotive de ecartament normal, din seria de 150.000, destinate exportului. Cele 16 piese de la Muzeul locomotivelor din Resita, cu doua exceptii, prezinta istoria de aproape un secol a unei industrii demult importante de pe malurile Barzavei. In anul 1960 Romania s-a profilat pe locomotive diesel si electrice, iar locomotivele cu abur au functionat in exploatarea C.F.R pana in anul 1980.

Acum, in 2011, puteti afla mai multe despre cele din urma la Muzeul locomotivelor cu aburi din Resita.

Diana Petrut