SkyTrip

Cernavoda, dincolo de centrala nucleara: „Ganditorul” de la Hamangia si podul lui Anghel Saligny

Orasul Cernavoda ramane un reper in mintea romanilor prin centrala nucleara de aici, singura din tara. Planul de constructie dateaza din anii '80, dar prima unitate a fost terminata abia in 1996. Reactorul a fost conectat la sistemul energetic national si utilizeaza o tehnologie canadiana. Centrala lucreaza non-stop, cu exceptia momentului in care scade nivelul Dunarii dincolo de cota de avarie, cum s-a intamplat in 2003, cand centrala a fost oprita trei saptamani. Putina lume stie insa ca orasul de pe malul Dunarii, pe care macar toti bucurestenii il cunosc sigur din drumurile facute vara spre mare, are legata traditia de poate cea mai veche si mai impresionanta relicva din Antichitate.

“Ganditorul” din Cernavoda

Cultura de la Hamangia, cum este cunoscut in istoria mondiala grupul de statuete din preistorie descoperite in Romania, nu provine, asa cum s-ar putea crede, din comuna cu acelasi nume, aflata in judetul Tulcea, ci din orasul Cernavoda. Aici, in anii 50, in urma unor sapaturi arheologice au iesit la iveala mai multe resturi arheologice din secolele IV – II i.e.n. Cea mai reprezentativa statueta, aflata acum in cartile de istorie din intreaga lume, este celebrul “Ganditor” de la Hamangia.

Maiestrie artistica

Statueta reprezinta un barbat asezat pe un scaunel cu patru picioare si este una din putinele dovezi privind maiestria artistilor din antichitate. Realizarea Ganditorului de la Hamangia ar putea face invidious orice sculptor modern, prin finetea detaliilor si precizia cu care este redat corpul uman. Cel mai probabil, statueta a facut parte dintr-o serie de figurine create in scop funerar.


Podul lui Anghel Saligny

Tot la Cernavoda se mai afla urmele celebrului pod construit de Anghel Saligny intre 1890 si 1895. La vremea aceea podul era cel mai lung din Europa, cu o lungime totala de 4088 metri. La inaugurare, Anghel Saligny a stat intr-o barca, sub pod, ca semn al increderii in propria constructie. In anii '70 aici a inceput construirea noului pod, care asigura astazi circulatia rutiera si feroviara spre mare. In acest an circulatia pe pod a fost inchisa pentru renovare.

Ionut Vasilescu