|
Brancusi la infinitSa incepem cu anul 1937, cand Constantin Brancusi se hotaraste sa ne aduca in fata ochilor trei dintre lucrarile sale, prin intermediul carora comemora eroii gorjeni care si-au dat viata pentru o Romanie unita in Primul Razboi Mondial. In componenta sa intra: "Coloana fara sfarsit", "Masa Tacerii" si "Poarta Sarutului". Un apropiat al tatalui artistului a dezvaluit ca numele reale ale acestor opere ar fi fost: "Coloana sacrificiului infinit", "Masa apostolilor neamului", respectiv "Monumentul intregirii neamului". Povestile din spatele creatiilor au fost diverse, specialistii intrecandu-se in interpretari care mai de care. Astfel, despre Coloana se spune ca numarul modulelor din care este alcatuita ar reprezenta anul intrarii Romaniei in Primul Razboi Mondial; ea se termina in jumatate de modul care este asociata cu jumatatea anului respectiv. “Masa tacerii”, lucrata in calcar, este inconjurata de 12 scaune despre care se spune ca ar face trimitere la cei 12 Apostoli. In alte interpretari, aceasta reprezinta masa de dinaintea confruntarii, de la care pleaca la lupta viitorii combatanti si eroi. Din punct de vedere mitico-filozofic, ea ar putea reprezenta o moara a timpului, iar timpul macinat este dispus in clepsidrele-scaune care il masoara. Despre “Poarta sarutului” s-a vorbit ca ar face trecerea spre o alta viata; motivul sarutului prezent pe stalpii portii putand fi perceput si ca ochiul care priveste in interior. Bineinteles, aceste monumente pot isca discutii interminabile, insa inchei prin a adauga ca aceasta opera cu cele trei componente ale sale, este printre cele mai importante ansambluri artistice ale sculpturii universale. Fa-ti, asadar, drum pe aici, pentru ca te vei reintoarce mereu. Diana Petrut |